31. ledna 2012

Červíci v převleku: Worms Realitime

Bonusový díl našeho seriálu pro nás sepsal SUK, děkujeme! 

Když se zde objevila série článků pojmenovaná Červíci v převleku, už jsem se (leč tajně) těšil na díl týkající se Worms Realtime. Nedočkal jsem se a tak holt musím článek napsat sám. Třeba díky němu budu jednou slavnej...

Worms Realtime (zkráceně WRT) je z dílny Čechů říkajících si "Turbo". A jak název napovídá, oproti originálním červím hrám hrají všichni najednou, nikoliv tahově. Bohužel, žádné online se nekoná, takže pouze splitscreen maximálně pro 4 živé hráče s tím, že nedostupné živé humanoidní postavy může nahradit relativně povedený umělointeligentní bot (a takový se pak samozřejmě na splitscreenu nezobrazuje). Krom online hraní zapomeňte na hraní ve třech (hra raději spadne) a taky na jedné nekvalitní klávesnici (ve větším počtu nastávají keylocky) - když jsme to hrávali na vícedenních sportovních akcích mimo domov, vozili jsme si s sebou k notebooku dvě další USB klávesnice. :)

Hra se potom odehrává na (bit)mapě veliké n % rozlišení (při rozlišení 1024x768 a nastavení 200% x 200% to znamená 2048x1536 pixlíků), kterou se mohou červíci prokousat či prostřílet. Samotná mapa se potom podle nastavení buď regenerovat nějakou rychlostí, nebo co bude jednou zničené, zničené zůstane. Ač je to spíše drobnost, lze si nastavit texturu která bude pro zobrazení "pevniny" použitá. Nicméně, WRT neskýtá žádnou možnost, jak mít nezničitelnou mapu konkrétního tvaru jako předloha od T17. Červi se po mapě pohybují podobně jako v předloze - buď se plazí po zemi, nebo skáčí či létají s jetpackem (při delším podržení skok-tlačítka), případně použijí lano, které je ale malinko jiné, takový mix mezi worms-armagedonnovským lanem (lze namířit a střelit, ač střela podléhá gravitaci) a bungee jumpingem (lano je pružné, nelze se nějak moc oddalovat či přibližovat).

Pokud jde o zbraně, zde se hra inspirovala původními Čerws jen málo. K dispozici jsou různé samopaly a kulomety, granáty či dynamity, tak zajímavější zbraně jako "Gauss riffle" (známá také jako coilgun) či Gatling laser nebo poněkud neoriginální banana bomb až po šílenosti typu Napalm nebo Nuke. Konkrétní zbraně lze vybrat zvlášt pro každého hráče (jde omezit množství ale lze mít i všechny), nábojů je už neomezeně, pouze se každá zbraň různou dobu nabíjí. Nevlastněné zbraně či vylepšení (laser, zrychlené nabíjení, více střel na jeden "zásobník") stávajících lze nalézat v krabicích, které se jednou za čas zjeví někde na mapě. Kromě zbraní se taky občas objeví "hvězdička" nabízející brnění, jetpack, regeneraci nebo quakovský "quad damage" se vším všudy. Zde se bohužel objevuje první nepříjemnost hry - při nasbírání dostatku armorů, quad damagů a regenerací se z červa stává nesmrtelný ničitel, co na jednu ránu zabije každého i z nejslabší zbraně a jediná možnost, jak mu způsobit smrt, je sebevražda.

Příjemná je grafika hry - ač osmibitová, vcelku kvalitně vypadající a nepříliš složitá. Ovládání ve hře se dá nastavit, ovládání hry před startem je jaksi zvláštně nepovedené (nelze ovládat klávesnicí). Co rozhodně zaujme jsou zvuky. Ani ne tak zvuky doprovázející výstřely, výbuchy či snad hudba na podkres (kterou já ihned vypínám), ale hlavně a především hlášky červíků reagující na různé situace. Jak jsem v úvodu napsal, hra je česká a hlášky taky české. V "základním balení" najdete několik postav, které vypouštejí z virtuálních úst nebohých červích válečníků jako "Znáte někoho jiného, kdo se aspoň třikrát úspěšně pokusil o sebevraždu? Né!", "Si mě rozsračkoval, že mě doma nepoznaj", "Ve jménu božského Karla, chcípni!", "Mám posvěcené kulky." a spousta dalších.

Nejpříjemnější je ale stejně cena (WRT je free a k sehnání v různých koutech internetu) a nároky na hardware a software. Na stroji z roku 95 hru rozběháte a problémy s Vistoidními OS jsem taky nezaregistroval. Co už je méně příjemné, tak jsou bugy... Těch je ve hře opravdu hodně, takže pády hry jsou na denním pořádku. Hra dokáže spadnout jen tak sama od sebe, při nehezkém uživatelském vstupu (3 hráči na splitscreenu si moc nezahrají) a kvůli nevhodné konstelaci planet. Špatně ovladatelné UI před hrou, už zmíněná nesmrtelnost a neexistence síťohry také příliš na hodnocení nepřidávají. Supr jsou zase různé módy (Capture the flag, deatmatch, team deatmatch, Nab-abu (Na babu :) ), Rugby a možnosti nastavení.

Hratelnost je skvělá a hodnocení hry shazují právě jen ony bugy a neexistence hry po síti. Což je škoda. Je to opravdu zábava hrát!

Číselné hodnocení: 70%

PS: Už delší dobu přemýšlím o vytvoření remaku Worms Realtime - nenašel by se někdo, kdo by do toho šel se mnou?

2 komentáře:

  1. Todle je pecka to sme hrávali když jsem byl v asi v 6. nebo 5. třídě základky :D

    Chalani vemte bandu a poďme na kašu.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, WRT nejsou špatný, i když z remaků Liera (původní hry z roku 1998) patří mezi ty slabší. Jestli vás baví WRT tak si zahrajte původní Liero nebo její remake Gusanos, který má třeba i hru po netu :)

    OdpovědětVymazat

Worms: Clan Wars

Po dlouhé době se hlásíme z našeho blogu a přinášíme stručné informace o nově chystané hře, která má vyjít ve třetím čtvrtletí tohoto rok...