3. listopadu 2009

Tři komedie Formule 1

Máme za sebou sezónu závodů Formule 1. Média se hemží názory nad (ne)zaslouženým titulem Jensona Buttona a nad (ne)úspěchem stáje Ferrari. Rád bych připomenul, že Jenson získal titul právem a Ferrari se i přes 4. místo v Poháru konstruktérů ukázalo v dobrém světle.

Knoflíková válka

Název francouzského románu Louise Pergauda i z roku 1913 (a rovněž francouzské komedie – 1962) jako by byl mottem letošního roku.

Jenson Button (button – v angličtině knoflík) byl ještě v lednu 2009 bez práce, když jeho stáj zkrachovala. Stáj Honda však odkoupil šéf týmu a historie týmu Brawn GP mohla začít. O jedenáct měsíců později slaví jak Button, tak Brawn GP mistrovské tituly.

Jenson Button začal sezónu ve velkém stylu, když vyhrál 6 z prvních 7 podniků sezóny. Šesté vítězství z června bylo však zároveň jeho posledním. V následujících 10 závodech pouze 2 umístění na stupních vítězů. Podle mnohých titul nezasloužený. Opravdu? Kdyby se Jenson v první polovině trápil a sezónu 6 vítězstvími zakončoval, mluvilo by se stejně? Podívejme se na fakta. Button získal ze všech jezdců:
  • nejvíce bodů (95),
  • nejvíce vítězství (6),
  • nejvíce umístění na stupních vítězů (9).
Button byl v závodě 12× lepší než jeho týmový kolega Barrichello. V posledním kole posledního závodu nám navíc nabídl nervydrásající souboj o 2. místo v závodě. Finiš hodný šampiona.

Italské prázdniny

Název italské rodinné komedie (2003) by mohl charakterizovat sezónu z pohledu Ferrari.

„Z nablýskaného koně se letos stala pomalá herka.“, píše se v deníku Sport. Ferrari ale za dané situace vytěžilo maximum. Za celkově 4. místem v Poháru konstruktérů může souhra jiných okolností. Podívejme se na jednotlivé fáze sezóny z pohledu maranellské stáje.

#1: Sporný výklad pravidel

Tři týmy (Brawn GP, Red Bull a Toyota) nastoupily do sezóny v monoposty, které dle ostatních neodpovídaly pravidlům. Než Mezinárodní automobilová federace (FIA) vydala jasné stanovisko ohledně sporných dvojitých difuzorů a Ferrari tak mohlo řešení zrealizovat a použít, uplynuly 4 závody. Italská stáj se krčila na předposledním místě poháru konstruktérů se znatelnou ztrátou 47 bodů na vedoucí Brawn GP.

#2: Zranění Massy

Monako je prvním závodem, kde červený monopost zdobí stupně vítězů – Raikkonen je třetí. Situace se nadále zlepšuje a Felippe Massa získává v Německu také 3. místo. Kvalifikace na následující závod je však smolná. Massa – loňský vicemistr – se nešťastnou náhodou zraní. Do konce roku už do hry nezasáhne.

#3: Úspěšná série

Na 3. místo Massy navazuje Kimi Raikkonen čtyřmi umístěními na stupních vítězů v řadě (z toho jedno vítězství). Kimi během těchto 4 závodů získává celkově nejvíc bodů ze všech.

#4: Ukončení vývoje

Ztráta na stále vedoucí Brawn GP je však propasná. Ferrari 4 závody před koncem sezóny ukončuje vývoj monopostu a soustředí se na příští rok – logický krok. I proto získala italská stáj v posledních 4 závodech jen 8 bodů.

Suma sumárum

Zatímco McLaren je oslavován za parádní výkony a skvělé zmrtvýchvstání, Ferrari v očích novinářů sezónu "zpackalo".
  • McLaren přitom získal o pouhý bod víc, než Ferrari.
  • Kovalainen přitom získal za celou sezónu stejně bodů jako Massa za polovinu. A to připočtěme, že největších úspěchů začalo Ferrari dosahovat paradoxně až po osudném zranění. Ptám se proto: jak moc by Massa Kovalainena deklasoval, kdyby se zúčastnil stejného počtu závodů?
  • Ferrari bylo přitom po 4 závodech na devátém místě, skončilo na čtvrtém.
Milionový závod…

…by nás mohl čekat příští rok. Podobně jako ve filmu z roku 2001 nebude o hvězdy nouze. Jenson Button opět přesvědčí o svých kvalitách. Ferrari se po prázdninách vrátí v plné síle. Bruno Senna se vydá ve šlépějích svého strýce, legendárního Ayrtona.

A my to uvidíme!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Worms: Clan Wars

Po dlouhé době se hlásíme z našeho blogu a přinášíme stručné informace o nově chystané hře, která má vyjít ve třetím čtvrtletí tohoto rok...