Knoflíková válka
Název francouzského románu Louise Pergauda i z roku 1913 (a rovněž francouzské komedie – 1962) jako by byl mottem letošního roku.
Jenson Button (button – v angličtině knoflík) byl ještě v lednu 2009 bez práce, když jeho stáj zkrachovala. Stáj Honda však odkoupil šéf týmu a historie týmu Brawn GP mohla začít. O jedenáct měsíců později slaví jak Button, tak Brawn GP mistrovské tituly.
Jenson Button začal sezónu ve velkém stylu, když vyhrál 6 z prvních 7 podniků sezóny. Šesté vítězství z června bylo však zároveň jeho posledním. V následujících 10 závodech pouze 2 umístění na stupních vítězů. Podle mnohých titul nezasloužený. Opravdu? Kdyby se Jenson v první polovině trápil a sezónu 6 vítězstvími zakončoval, mluvilo by se stejně? Podívejme se na fakta. Button získal ze všech jezdců:
- nejvíce bodů (95),
- nejvíce vítězství (6),
- nejvíce umístění na stupních vítězů (9).
Italské prázdniny
Název italské rodinné komedie (2003) by mohl charakterizovat sezónu z pohledu Ferrari.
„Z nablýskaného koně se letos stala pomalá herka.“, píše se v deníku Sport. Ferrari ale za dané situace vytěžilo maximum. Za celkově 4. místem v Poháru konstruktérů může souhra jiných okolností. Podívejme se na jednotlivé fáze sezóny z pohledu maranellské stáje.
#1: Sporný výklad pravidel
Tři týmy (Brawn GP, Red Bull a Toyota) nastoupily do sezóny v monoposty, které dle ostatních neodpovídaly pravidlům. Než Mezinárodní automobilová federace (FIA) vydala jasné stanovisko ohledně sporných dvojitých difuzorů a Ferrari tak mohlo řešení zrealizovat a použít, uplynuly 4 závody. Italská stáj se krčila na předposledním místě poháru konstruktérů se znatelnou ztrátou 47 bodů na vedoucí Brawn GP.
#2: Zranění Massy
Monako je prvním závodem, kde červený monopost zdobí stupně vítězů – Raikkonen je třetí. Situace se nadále zlepšuje a Felippe Massa získává v Německu také 3. místo. Kvalifikace na následující závod je však smolná. Massa – loňský vicemistr – se nešťastnou náhodou zraní. Do konce roku už do hry nezasáhne.
#3: Úspěšná série
Na 3. místo Massy navazuje Kimi Raikkonen čtyřmi umístěními na stupních vítězů v řadě (z toho jedno vítězství). Kimi během těchto 4 závodů získává celkově nejvíc bodů ze všech.
#4: Ukončení vývoje
Ztráta na stále vedoucí Brawn GP je však propasná. Ferrari 4 závody před koncem sezóny ukončuje vývoj monopostu a soustředí se na příští rok – logický krok. I proto získala italská stáj v posledních 4 závodech jen 8 bodů.
Suma sumárum
Zatímco McLaren je oslavován za parádní výkony a skvělé zmrtvýchvstání, Ferrari v očích novinářů sezónu "zpackalo".
- McLaren přitom získal o pouhý bod víc, než Ferrari.
- Kovalainen přitom získal za celou sezónu stejně bodů jako Massa za polovinu. A to připočtěme, že největších úspěchů začalo Ferrari dosahovat paradoxně až po osudném zranění. Ptám se proto: jak moc by Massa Kovalainena deklasoval, kdyby se zúčastnil stejného počtu závodů?
- Ferrari bylo přitom po 4 závodech na devátém místě, skončilo na čtvrtém.
…by nás mohl čekat příští rok. Podobně jako ve filmu z roku 2001 nebude o hvězdy nouze. Jenson Button opět přesvědčí o svých kvalitách. Ferrari se po prázdninách vrátí v plné síle. Bruno Senna se vydá ve šlépějích svého strýce, legendárního Ayrtona.
A my to uvidíme!
Žádné komentáře:
Okomentovat