29. října 2008

2D nebo 3D?

Psal se rok 1999, když světlo světa spatřila hra Worms Armageddon, o dva roky později jsme byli pozváni na červí světovou párty (Worms World Party).V roce 2003 přišel Team17 s přelomovou verzí Worms 3D. Mnoho hráčů si však na přechod na 3D formát nezvyklo a zůstalo věrných 2D zpracování. Zapátrejme společně po příčinách.

Ovládání

Nejprve je třeba si zvyknout na na pohyb ve 3D. Když už si konečně přivyknete, přijde na scénu chaotická kamera, která chvílemi neví, kudy kam. Následující díl - Worms 4: Totální nářez - je na tom v tomto pohledu o poznání lépe, nicméně stejně člověk nemá takový přehled o situaci jako ve dvou rozměrech.

Variabilita

Asi největší deviza WA i WWP. Pro hry existuje nepřeberné množství herních módů, hráči mají k dispozici 63 zbraní a nástrojů s možností je vzájemně kombinovat (útoky z lana apod.) Různorodost jednotlivých útoků je tak ohromná.

Trošku mě mrzí, jak jsou v tomto ohledu Worms 4 „pozadu“. Většina útoků se točí kolem 3 – 4 zbraní. W4 sice nabízejí zajímavou možnost tahání sudů a min pomocí lana, to však nestačí. Útoky v 3D dílech jsou ve většině případů podobné. K nepříteli přitáhnout sud, přitáhnout minu a poté ho ještě dodělat třeba bazukou.

Právě bazuka je dalším problémem W4. Ve WA a WWP hraje každý milimetr roli. Trefte soupeře mírně jinak a bazuka sebere místo 46 životů pouhých 40, což se může ukázat jako klíčové ke konci zápasu. W3D i W4 tak precizní nejsou. Bazuka spolehlivě ubere 50 životů i přesto, že jste se trefili o metr dva vedle, což znamená, že úplně zdravého červa vždy vyřídíte dvěma ranami. :-(

Rozmístění

Je-li něco, co mě na W3D i W4 opravdu irituje, je to nemožnost vlastního rozmístění červíků na začátku hry. Člověka opravdu naštve, když se načte mapa a jeho červíci jsou u vody, zatímco nepřítel se skrývá uprostřed mapy. WA i WWP mají možnost zvolit si startovní pozici každého z týmu. O náhodě tak nemůže být řeč. V přátelských zápasech to člověk oželí, ale přijde li řeč na turnaje, je nepříjemné, když váš soupeř vyhraje jen díky tomu, že ho má hra raději.

Ostatní nedostatky

Mrzí mě i fakt, že při hraní online se do hry nemůže připojit třetí hráč, který by hru jenom pozoroval, aniž by sám hrál. Ve WA či WWP toho lze využít v situaci, kdy ani jeden z dvojice nemůže úspěšně založit hru. Najde se hráč, který hostovat může a ten se pak samotného zápasu nezúčastní.

Slovo závěrem

Třetí rozměr s sebou přináší mnoho možností. Bohužel, komplexnost 3D světa paradoxně hru mírně omezuje. Hry ztrácejí primárně na nevyváženém schématu zbraní a nedostatku herních módů (zkuste si třeba ve Worms 3D zahrát WxW, Shopper nebo obecně jakýkoli jeskynní mód).

Potenciál tu je, bohužel je však vidět, že vývoj 3D wormíků je stále v plenkách. :-(

P. S.: Že přechod do více dimenzí není jednoduchý, nám v jednom dílu Simpsonových dokázal i sám Homer. ;-)

17 komentářů:

  1. Některé tvé výroky plynou ze tvé čisté neznalosti Worms 3D :) Zhruba 3/4 toho, co jsi napsal o W3D není tak úplně pravda.

    U Worms 4 to vývojáři podělali právě tou možností přitáhnout si k soupeři sud nebo minu. Špatné je na tom to, že se na tom může člověk stát závislým (př. Kozmicz, Gismo atd.). Přitom jsou ve hře tucty dalších zajímavých originálních zbraní (třeba Nafoukaný Brit nebo Strážní dělo).

    OdpovědětVymazat
  2. To jo, ty originálnější zbraně jsou fajn, ale bohužel se na ně často nedostane nebo člověku ani nespadnou. Je ale fakt, že zrovna ty dvě, co jsi napsal, se snažím použít, jakmile se mi dostanou do ruky. Každopádně se ale myslím můžeme shodnout na tom, že tu variabilitu, jakou mají 2D díly, 3 rozměry prostě nenabízí. Jak si asi ve Worms 4 zahrát třeba golf, závody na laně, závody bez lana, závody se super ovcí, hry zaměřené na pilování pohybu na laně, taktické hry v jeskyni (T17) nebo hry s 1 sekundou na tah?

    OdpovědětVymazat
  3. Jinak by mě zajímalo, kde jsi přišel na to, že 3/4 článku není tak úplně pravda? Když to shrnu do bodů, tak Stružák řešil:
    1) počet zbraní - ve WA/WWP jasně víc, generátor zbraně typu nálet/granát/střela tomu opravdu nepomůže
    2) tolerantnost bazuky - není o čem diskutovat
    3) rozmístění červů - v 3D dílech zcela chybí
    4) hostování třetím hráčem - v 3D dílech zcela chybí

    To máme 100% bodů z článku, které jsou pravdivé. Napíšeš aspoň 1 (podle tvého tvrzení 12, aby to byly 3/4), který pravdivý není? ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Řekl jsem "ve Worms 3D", ne v "3D Worms" ;) A tam:
    1) zbraní je míň a je fakt, že zrovna ve Worms 3D se s tím autoři nepoprali nejlíp
    2) ve Worms 3D není tak tolerantní a přesněji: u Worms 3D se skoro netrefíš na maximální hodnotu zbraně ;)
    3) ve Worms 3D nechybí
    4) ve Worms 3D nechybí

    A ještě k závodům na laně:
    http://cz.youtube.com/watch?v=TmOLuKobN9o
    http://cz.youtube.com/watch?v=gJRwcGIM_kA
    http://cz.youtube.com/watch?v=LDBCxOr1v3U
    To jsou jen 3 z desítek odkazů na YouTube. Nechci slyšet připomínky, že je v tom hrozná orientace, Worms 3D na toto nebyly stavěny, ale tady je důkaz, ŽE TO JDE! A pokud bych vzal Worms 4, tak věřím, že by byl výsledek velice, velice podobný, ne-li lepší, protože ve Worms 4 je lano dle mého názoru i lepší.

    OdpovědětVymazat
  5. ke 4): taky ve Worms 4 nechybí, může založit třetí hráč, musí si ale vybrat tým

    OdpovědětVymazat
  6. Až na to, že zapomínáš na jeden zásadní problém Worms 3D, a to tu otřesnou kameru. První rozumně bez zasekávání ovladatelný 3D díl jsou Worms 4. Navíc Stružák jasně srovnával celou generaci 2D/3D, ne první nepovedeny zmetek pokoušející se o 3D prostor. A bohužel jeho následovník sice vyřešil kameru, ale odebral jiné výhody no. :-(

    A k té čtyřce si neodpustím drsnější tón - ne, to by nás ty vole nenapadlo, že další hráč s týmem může hostovat, ale pak zdržuje hru tím, že chodí svoje červíky topit, nebo ji ovlivní a nechá je tam, kde jsou že jo. :-/ To opravdu není řešení. ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Bohužel, jiné řešení u W4 není, když si navíc nastavíš 1 červa, tak s tím není problém ;)

    OdpovědětVymazat
  8. A jo :-O jednoho červa :-D pravda 8-) aspoň něco no :-) ale ty ostatní věci mi na W4 hodně vadí, hlavně, když teď zjišťuju, ža to ve W3D bylo v pohodě... Jako by nestačilo vylepšit kameru, nemuseli se „do toho přisrat s ňákejma gestama“ :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. Navíc, Stružák přímo uváděl, že "W3D ani W4 tuhle featuru nemají", což je to, proti čemuž jsem se silně ohradil ;)
    Za největší škodu u Worms 4 považuju, že byly vypuštěny právě ty tucty featur, které tvořily Worms 3D zábavnými a díky kterým by se možná dala hrát i Hysterie - např. F1-12 u W4 nefunguje, zatímco u W3D ještě ano. I když si pořádně nedokážu představit, jak by se taková hysterka hrála, to by musela mít 3s, abychom vůbec stihli zamířit :)
    Ke W3D kameře: je to celkem škoda, protože Worms 3D mám docela rád i teď, pokud ne víc, než Worms 4 ;)

    OdpovědětVymazat
  11. (Ale o tom zase bude příští Týdenní diskuse ;))

    OdpovědětVymazat
  12. k té smazané části příspěvku (Nemám rád lidi, kteří odsuzují hru kvůli tomu, že jim na ní vadí jedna nebo dvě věci.) -> Ty mě nemáš rád jo? :-( :-D

    Ale vážně - tuhle hru bez problémů odsoudím, protože potíže s kamerou ji pro mě dělají prostě nehratelnou že jo. :-P

    A ano, kdyby byla ta kamera stejná, jako ve W4, tak hraju rozhodně W3D, protože tam jsou ty staré funkce a mimo jiné třeba braně jako UZI - nechápu, proč muselo zmizet, stejně jako některé další. :-O :-(

    OdpovědětVymazat
  13. Uzi byla ve Worms 3D totálně nepoužitelná zbraň, už i brokovnice jí byla spolehlivou náhradou ;)

    OdpovědětVymazat
  14. Tak brokovnice je ale moc jednoduchá že jo... Stejně jako v 2D dílech je to (často) ubohost pro lamky, které se jinak neumí pořádně trefit granátem nebo bazukou... Samozřejmě - na dodělání dvou nepřátel se hodí. :-)

    OdpovědětVymazat
  15. ajo, teď jsem si vzpomněl na Zmrazení - to by mi ve 4ce nevadilo ;)

    OdpovědětVymazat
  16. BTW, tohle se bude řešit už za zhruba týden v týdenní diskusi, doporučuji si to schovat tam ;)

    OdpovědětVymazat
  17. Navíc, Stružák přímo uváděl, že "W3D ani W4 tuhle featuru nemají", což je to, proti čemuž jsem se silně ohradil ;)

    >>> pokud chceš někoho citovat (a dávat tedy do uvozovek to, co řekl), měl bys citovat přesně ;-) nepamatuji si, že bych někdy někde napsal, že W3D ani W4 tuhle featuru nemají" :-D mohl jsem to napsat v podobném duchu, nicméně určitě bych nikdy nepoužil slovo "featura" :-! :-!

    žel bohu, mláděž, která vyrůstá u internetu má s takovými slovy problém a čeština se jim z hlav pomalu vytráci :-( a nemluvím tím pouze o tobě, aby sis nemyslel ;-) i když tvoje věta "kvalitní hráč by se měl umět oddělat ze svého jailu" mě taky prohnala střeva :-! :-D

    OdpovědětVymazat

Worms: Clan Wars

Po dlouhé době se hlásíme z našeho blogu a přinášíme stručné informace o nově chystané hře, která má vyjít ve třetím čtvrtletí tohoto rok...