V dnešním díle se budeme věnovat hře, která jako by červíkům z oka vypadla. Problémem ale je, že podobnost je až příliš veliká a rozhodně se nedá označit za „čistě náhodnou“. (A to jsem se snažil začít pozitivně. :-D)
Jedná se o hru Hedgewars, ve které mezi sebou místo růžových červíků bojují růžovo-fialoví ježci. Autoři bohužel neprojevili příliš tvořivosti prakticky v žádném směru: ježci začínají tah obligátním „Yes, sir!“, mají podobné možnosti pohybu a vybírají ze vzhledově téměř totožné nabídky zbraní. Vezměme to ale popořadě.
Grafika & animace
Grafika prostředí je jedinou silnější stránkou hry. Terén i objekty v něm jsou subjektivně o něco hezčí, než ve hrách druhé generace série Worms, a z prostředí skutečně dýchá atmosféra; při oslavě Halloween se na obřím úplňku rýsují obrysy netopýrů, na kopci sýra zase hoduje roztomilá myš, která do takového prostředí sedí o něco lépe, než mimozemšťané zvolení v Team17. To vše ale zadupávají do země animace, které jsou v porovnání s červíky opravdu… ubohé. Ježci se vlastně téměř nepohybují, když nepočítáme kmitání tlapkami při chůzi (při které vypadají stejně, ať se škrábou do kopce nebo naopak sbíhají s kopce). Při letu nebo pádu jsou statičtí, což působí neuvěřitelně rušivě. Někteří hráči si možná až při hraní Hedgewars uvědomí, jak skvělou práci odvedl Team17, když nechal červíky viditelně se vymrštit při skoku nebo se naopak připravovat k dopadu a celým tělem jej ztlumit, metat kotrmelce za letu apod.
Ovládání
Ovládání hry je opět v některých prvcích podobné (vysoké salto vzad dvojitým stisknutím Backspace) a v jiných dost nedodělané (chybějící obyčejný skok vzad). Pokud při zběsilém komíhání na laně budou trpět pouze zkušenější hráči navyklí na propracovanou fyziku Worms, potom ty ostatní odrovná přibližně půlsekundová pauza po doskoku, během které se ježek nepohybuje ani nemůže skákat (zřejmě se přispendlil bodlinkami do země a musí je vytáhnout). :-) I přesto je skákání přibližně třikrát (!) rychlejší, než pěší chůze, což je opět dost nepřirozené a rušivé. Pokud například ve Worms aktivujete minu, docela se vám zapotí ocásek, abyste se během tří sekund dostali do těsného bezpečí; v Hedgewars to není žádný problém, máte dost času odskákat a z uctivé vzdálenosti sledovat výbuch.
Naopak velmi nebezpečným se jeví použití létajícího talíře (obdoba tryskového batohu), který se neovládá držením šipek, ale jednotlivými stisky. Přestože jde v tomto případě hodně o zvyk, troufám si tvrdit, že tímto způsobem není možné dosáhnout takové obratnosti, jako ve Worms. Navíc je před dopadem nutné dostatečně zabrzdit, aby se vám talíř nerozbil a nepřišli jste o tah, což dále omezuje jeho použití a zkracuje dolet.
Zbraně
Opět ta stejná písnička. Některé zbraně jsou úplně převzaté z Worms (bazuka, mortar, granát, střepinová bomba, brokovnice, úder pěstí, kamikaze, mina, dynamit a další), jiné byly pouze přejmenovány (kladivo místo sekery, UFO místo naváděné rakety, melounová bomba místo banánové, ďábelský granát místo svatého granátu, Beethovenův klavírní nálet místo betonového osla), což je možná ještě horší. :-D Přesto zde ale najdeme několik překvapení.
Velmi zábavný je narozeninový dort, který se po položení postaví na vlastní nohy a terén neterén se vydá směrem kupředu. Potom, co se zase posadí, exploduje s podobnou silou, jako dynamit, je to tedy pěkný „dáreček“. :-)
Další novinkou je „hopsakoulomet“, který soupeře, resp. celé údolí, ve kterém se nachází, zasype smrtonosnými kuličkami, které po čase explodují.
Verdikt
Pokud se vám zdá, že celá tato recenze je spíše porovnáním popisované hry s Worms Armageddon nebo Worms World Party, máte pravdu. :-) Faktem ale je, že Hedgewars jsou opravdovými červíky v převleku… za ježky. Pokud hledáte alternativu k Worms a trváte na otevřeném zdrojovém kódu, možná se vám zalíbí, v opačném případě ale ruce pryč. Konec konců, i Worms Armageddon dnes není problém rozjet na Linuxu.
Hedgewars obsahují množství nedodělků, ovládání je nepohodlné, menu je nepřehledné a připomíná Worms 2 z roku 1997. Pár nových zbraní, místy hezčí prostředí nebo zajímavé zobrazení průběhu zápasu v grafu bohužel celkovou hratelnost nezahrání.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Worms: Clan Wars
Po dlouhé době se hlásíme z našeho blogu a přinášíme stručné informace o nově chystané hře, která má vyjít ve třetím čtvrtletí tohoto rok...
-
Po dlouhé době se hlásíme z našeho blogu a přinášíme stručné informace o nově chystané hře, která má vyjít ve třetím čtvrtletí tohoto rok...
-
Již od ledna 2011 mají přihlášení hráči možnost hodnotit naše mapy na stránkách Worms Česky. Věděli jste, že hodnotit mapy můžete i na nejv...
-
Bonusový díl našeho seriálu pro nás sepsal SUK , děkujeme! Když se zde objevila série článků pojmenovaná Červíci v převleku , už jsem ...
Soustruhu, Soustruhu, existuje skupina lidí o počtu větším než jeden, která s tebou nemůže souhlasit :D Všiml jsem si toho na Steam fóru Worms Reloaded, kdy tato skupina vidí v Hedgewars schopnou konkurenci Worms Reloaded :))
OdpovědětVymazatJinak mi tenhle článek přijde až trošičku moc negativní a žádná trošičku pozitivní informace to nezachránila :) Ale Hedgewars mají hlavně schopnou online hru.
S veškerou úctou, být konkurence pro WR není zas tak těžký. :) Na jednu stranu je fakt, že je článek až příliš striktním srovnáním Hedgewars s WA, na stranu druhou je pravda, že z deseti doposud prezentovaných her je právě HW Armageddonům nejpodobnější - tak proč se do toho, koneckonců, nepustit. :) A v neposlední řadě - asi nikdo nečekal, že z tohoto minisouboje vyjdou ježci vítězně...
OdpovědětVymazat